Това мнение се налага след първите тестове на МЕНСА през 1991-1992 г. Нямали сме право да ги провеждаме самостоятелно и са ставали в присъствието на представител на международното ръководство. След първите резултати именно този представител дава оценка – че единствено в Израел са постигнати по-високи резултати. У нас години наред процентът на издържалите теста на МЕНСА е близо 50%.
Сега (според последни изследвания) голям процент на учениците нямат логическо мислене, което да се проявява не само в точните науки, но и в литературата, философията, изкуството…
Резултатите от изследването PISA през 2000 г. са стряскащи. Повечето европейски държави веднага започват реформи в образователните си системи. Днес България, уви, върви към опашката. Тя е и на последно място по жизнен стандарт и на последно място по човешко развитие, на последно място в ЕС по конкурентоспособност на висшето образование и на последно място в ЕС по свобода на словото (според международната организация “Репортери без граници”)
От горната таблица се вижда къде се намира България и какви са максималните, средните и минималните резултати в ЕС.
40% от 16-годишните българи са неграмотни, а това ги прави неподготвени за пазара на труда. Данните са от познатото международно изследване на ОИСР за постиженията на учениците PISA, направено през 2009 г.
Въоръжените конфликти са сред причините за големия брой неграмотни“, се казва в документа на ЮНЕСКО. Войните „налагат парите да се харчат за нужди на отбраната, вместо за образование“, „конфликтите намаляват икономическия растеж, съдействат за разпространение на бедността и рушат инфраструктурата“, се отбелязва в документа на световната организация.
В България обаче война няма!
А знанията на 15-годишните български ученици по природни науки ги поставят на 42-о място в международната програма PISA 2006, в която са участвали над 400 000 ученици от 57 страни. Причините обаче трябва много сериозно да се търсят, ако не искаме България за остане само територия, а не държава.
А има директори на училища, които спазват тенденцията за спадане на нивото на образованието. Такива директори виждат България не водеща, а обслужваща страна в Европейския съюз. Това идва от стремежа много градове (за съжаление и Пловдив) да станат туристически центрове, вместо да развиват високотехнологични индустрия и селско стопанство (каквито възможности Пловдив е доказвал, че има).
Учителите, които не споделят тези „съвременни“ директорски виждания, стават неудобни с присъствието си в училище (току виж, са повдигнали образователното ниво в училището!).
Автор: Иванка Топалова-Асса

Книгата ЕРОТИКА И СВОБОДА е написана за тия, които живеят с духа на новото, на завърналия се при себе си човешки живот и на свободата.